17.07.2018

Oikea öljy autoon – öljystä on tullut merkkikohtainen varaosa

Liqui Moly -moottoriöljyt tarjoavat oikean vaihtoehdon kaikille autoille

Aikaisemmin tilanne oli helppo ja erilainen. Autoilijoiden ei tarvinnut miettiä, mikä moottoriöljy sopii mihinkin autoon, sillä yksi ja sama öljy sopi melkein mihin tahansa autoon. Nykyään tilanne on täysin toinen. LIQUI MOLYn öljylaboratorion apulaisjohtaja Oliver Kuhn selittää, miksi universaaliöljyjä ei enää ole olemassa.

Aikoinaan oli yhdentekevää, mitä öljyä moottoriin kaatoi. Eri öljylajeja ei juurikaan ollut ja autoon sopi melkein mikä öljy tahansa. Myöhemmin öljytyypit lisääntyivät, mutta eri viskositeetit, kuten 10W-40 tai 15W-40, tarjosivat yhä osviittaa. Viskositeettimerkintä osoittaa, miten paksua tai ohutta öljy on kylmänä ja kuumana. Nykyään viskositeetti on kuitenkin vain yksi monista ominaisuuksista eikä sen avulla enää voi määrittää autoon sopivaa öljyä, Oliver Kuhn sanoo.

Ratkaisevia ovat alan moottoriöljyluokitukset. Niitä laativat esimerkiksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA sekä American Petroleum Institute (API). Lisäksi eritoten eurooppalaiset autonvalmistajat ovat laatineet omia öljyluokituksiaan. “Tällä hetkellä olemassa on yli 50 eri moottoriöljyluokitusta”, Oliver Kuhn selvittää.

Mutta miten öljytyyppien määrä pääsi kasvamaan näin suureksi? Etenkin eurooppalaiset autonvalmistajat ovat ymmärtäneet moottoriöljyn merkityksen polttoaineenkulutuksen ja siten päästöjen vähentämisen kannalta. Uuden moottorin kehitystyössä öljyltä edellytettävät ominaisuudet määritetään jo aikaisessa vaiheessa. Sen jälkeen öljynvalmistajien tehtävä on kehittää sopiva öljy. Autonvalmistajien tekniset ratkaisut eroavat toisistaan, minkä vuoksi myös öljyltä edellytettävät ominaisuudet poikkeavat toisistaan. Joskus samalla öljyllä voi olla monia eri ominaisuuksia, joskus taas ei.

Sen vuoksi menneiden vuosikymmenten yleisvoiteluaineesta on tullut erikoistuote. Ja juuri sen vuoksi kaikille ajoneuvoille sopiva universaaliöljy on nykyään mahdottomuus. “Jos joku väittää jotakin muuta, hän on täysin väärässä”, Oliver Kuhn sanoo. LIQUI MOLY valmistaa tuotteita yksinomaan Saksassa ja yrityksen valikoimassa on sopiva öljy lähestulkoon mille autolle tahansa.

Vastausta kysymykseen, mikä on “paras öljy”, ei siis voi antaa. Tärkeää on käyttää kullekin autolle sopivaa öljyä. Moottoriöljy on nykyään kuin nestemäinen varaosa. Väärän öljyn käyttö on kuin asentaisi autoon epäsopivan, väärän varaosan. Väärä öljy voi aiheuttaa paljon suurempaa harmia kuin pelkästään lietteen muodostumista. Joskus väärä öljy on aiheuttanut moottoririkon vain muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.

Öljytyyppien määrän ei odoteta vähenevän, vaan tulevaisuudessa öljyjen monimuotoisuus kasvaa entisestään ja öljyistä tulee yhä erikoistuneempia. “Se tekee sekä autonomistajien että mekaanikkojen elämästä monimutkaisempaa”, Oliver Kuhn sanoo. “Myös valmistajien kannalta olisi tietenkin helpompaa, jos eri öljytyyppejä ei olisi niin paljon. Mutta tämän kehityksen ovat panneet alulle autonvalmistajat, emme me”, päättää Oliver Kuhn.

     

LIQUI MOLYn maailmanlaajuisesti kattavaan valikoimaan kuuluu noin 4000 tuotetta – niin auton moottoriöljyjä, lisäaineita, rasvoja, tahnoja, korjaamokemikaaleja, autonhoitotuotteita, liimoja kuin tiivisteaineita. Vuonna 1957 perustettu saksalainen LIQUI MOLY kehittää ja valmistaa tuotteensa yksinomaan Saksassa. Kotimarkkinoillaan yritys on lisäaineiden kiistaton markkinajohtaja ja se on valittu Saksassa toistuvasti parhaaksi öljymerkiksi. Yritys markkinoi tuotteitaan yli 120 maassa.