Uusi tieliikennelaki määrittää tutut rengassäännöt uusiksi
Autofit-markkinointiosasto sai pihteihinsä juuri lomamatkaltaan palanneen Tero Airaksisen. Atoyn kehityspäällikkönä toimiva Airaksinen on myös entinen Autofit-yrittäjä ja pitkän linjan rengaskauppias. Renkaiden kanssa Airaksinen onkin ollut tekemisissä tavalla tai toisella jo yli 20 vuotta. Tiivis yhteistyö maahantuojien ja jälleenmyyjien kanssa on syventänyt hänen ymmärrystään rengaskaupasta kokonaisuutena.
Mitä kuuluu renkaiden maailmaan?
– Eletään erikoisia aikoja, kuten maailmassa muutenkin. 1. kesäkuuta 2020 voimaan tuleva uusi tieliikennelaki koskee myös renkaita. Talvirenkaiden käyttöaikaa määrittävät säännöt muuttuvat niin, että niitä tulee käyttää vastedes marras-maaliskuun välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Talvirenkaiden pakollinen käyttöaika pitenee siis kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, jos keliolosuhteet ovat talviset. Uuden lain mukaan kesärenkaita saa käyttää marrasmaaliskuun välisenä aikana, jos ajo-olosuhteet sen sallivat. Kalenterin mukaan tapahtuva perinteinen rengasrumba jää historiaan.
Onko tämä hyvä vai huono asia?
– Se on hyvä ja huono asia. Jos kehitys kehittyy samaan suuntaan ja oikeat talvet ovat Etelä-Suomessa muisto vain, niin miksei kesärenkaillakin voi ajaa. Etelä-Euroopassa ajetaan yksillä renkailla vuoden ympäri. Nopeat säätilan muutokset voivat kuitenkin tuoda ongelmia. Vastuu oikeasta rengasvalinnasta on uuden lain myötä kuljettajalla. Yksittäistapauksissa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhteet sellaiset, että talvirenkaita on käytettävä. Liikenteenvalvoja voi olla poliisin lisäksi myös tulli tai rajavartiolaitos. Näkemyseroja saattaa tulla vaikkapa satamissa, kun laivoista purkautuu ulos autoja erilaisilla renkailla. Kolaritapauksissa rengasvalinnat nousevat esille varmasti.
Miten aiot itse toimia ja mitä suosittelet muille?
– Kahdet hyväkuntoiset rengassarjat edelleen. Sääherran metkuja ei pysty ennustamaan. Perinteisen talvirengaskauden alku- ja loppupäässä voi katsoa ikkunasta ulos ja käyttää tervettä järkeä. Kesärengaskauden venyessä nykyistä pidemmäksi renkaiden ikä ja kunto nousevat entistä suurempaan merkitykseen. Korjaamoyrittäjä voi valistaa asiakastaan, että hyvänkin rengasmerkin kumi kuoleentuu pikkuhiljaa ja menettää ominaisuutensa. Pelkkä kulutuspinnan riittävyys ei takaa pitoa. Hyvät renkaat ovat halvin henkivakuutus, sanoo vanha rengaskauppiaan sananlasku.
Teron vinkit
- Vaikka renkaan kulutuspinnan pääurien syvyys pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä, niin alle 4 millimetrin urat ovat jo turvallisuusriski. Renkaat kannattaa tarkistaa huoltotilanteessa siinä missä akunkin kunto. Molempien suhteen ennakointi estää ikävät yllätykset.
- Viiden vuoden ikäiset renkaat ovat jo vanhat. Oikealla säilytystavalla voidaan hidastaa kumin kovettumista, mutta renkaiden elinkaaren päätepiste häämöttää ja turvallisuus ei ole ennallaan.
- Laadukas rengas on kalliimpi, koska renkaan kehitykseen on käytetty euroja enemmän. Myös renkaan materiaalissa ja kulutuspinnan urasyvyydessä saattaa olla eroja. Kannatta siis mitettiä, panostaako renkaisiin hieman enemmän.