04.04.2019

Renkaanvaihtajan muistilista

Muista tarkistaa renkaiden kunto

Alkanut huhtikuu tarkoittaa yhä keväisempiä kelejä ja lopulta myös kesärenkaiden vaihtoa auton alle. Nastallisia talvirenkaita saa lain mukaan käyttää 1.11.– 31.3. tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän ajankohdan ollessa määräävä. Muinakin aikoina nastarenkaita saa käyttää, kun keli sitä edellyttää.

Ennen kesärenkaiden vaihtoa on tarkistettava, miten kuluneet renkaat ovat. Kesärenkaissa lain vaatima urasyvyys on vähintään 1,6 millimetriä, mutta suositeltava turvallinen raja on neljä millimetriä. Renkaan märkäominaisuudet käytännössä romahtavat, kun mennään alle neljän millin rajan, jolloin vesiliirron ja tieltä suistumisen todennäköisyys kasvavat sadekelillä merkittävästi huonokuntoisilla renkailla.

Renkaiden urasyvyyden voi helposti tarkistaa kahden euron kolikolla. Jos sen uloin osa uppoaa uraan kokonaisuudessaan, ovat renkaat urasyvyydeltään lain vaatimissa rajoissa.

Urasyyvyksien lisäksi turvallisuuteen vaikuttaa olennaisesti myös renkaan ikä. Kumiseos kovenee iän myötä ja menettää ominaisuuksiaan sekä kesä- että talvirenkaissa. Kymmenen vuotta vanhat renkaat ovat jo käytännössä kokonaisikänsä loppupuolella ja kymmenen vuotta onkin yleinen suositus, joilloin renkaat olisi uusittava. Kokonaisiällä tarkoitetaan renkaan ikää valmistusajankohdasta alkaen. Käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja tämä lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön. 

Renkaan valmistusajankohdan voi tarkistaa renkaan kyljestä. Asia on ilmaistu yleensä DOT-merkinnällä, esim. DOT 2216 tai pelkkä 2216. Tässä tapauksessa numerosarja tarkoittaa viikkoa 22 vuonna 2016.

Parempikuntoiset renkaat taakse

Jos renkaiden kuluneisuudessa on eroa, on syytä laittaa parempikuntoiset renkaat taakse. Onnistuneeseen vaihto-operaatioon kuuluu myös rengaspaineiden tarkastaminen säännöllisesti sekä pulttien jälkikiristys noin 50-100 kilometrin ajamisen jälkeen.

Renkaanvaihdon voi toteuttaa ammattilaisella, mutta moni suorittaa jokavuotisen rituaalin itse. Eri autoissa voi olla mallikohtaisia eroja, joten tarkka ohjeistus kannattaa aina tarkistaa auton ohjekirjasta.

Yleisesti kannattaa kuitenkin muistaa, että auton oma tunkki on lähinnä hätätilanteita varten. Käytä mieluummin tukevampia hallitunkkeja ja nosta autoa oikeasta kohdasta tai jätä renkaiden vaihto ammattilaisten tehtäväksi.

Viisi vinkkiä onnistuneeseen renkaanvaihtoon

1. Ajoita renkaanvaihto kelien mukaan sekä mieti, missä ja milloin ajat – kevään vaihtuvat kelit voivat olla petollisia.
2. Tarkista renkaiden kunto ja urasyvyydet sekä ikä. Hanki tarvittaessa uudet renkaat alle.
3. Tarkista rengaspaineet sekä vaihdon yhteydessä että säännöllisesti sen jälkeen.
4. Nosta auto kunnon tunkilla ja oikeasta kohdasta. Nostokohdan voi tarkistaa auton ohjekirjasta.
5. Jälkikiristä renkaiden pultit vielä 50–100 kilometrin ajon jälkeen.

Muista tarkistaa myös iskunvaimentimien ja jarrujen kunto

Viime talven ajoittain koviksikin yltyneet pakkaset ovat koetelleet auton jarrujärjestelmää ja iskunvaimentimia, joten pyörien irrottaminen kesärenkaiden vaihdon yhteydessä tarjoaa loistavan mahdollisuuden tarkistaa myös näiden järjestelmien kunto sekä suorittaa tarvittavat huoltotoimenpiteet ja osien vaihtaminen.

Jos tarvitset ammattilaisten apua yllä mainituissa asioissa tai uusia kesärenkaita, niin ota yhteys lähimpään Autofit-korjaamoon.  Me palvelemme myös rengasasioissa!