24.07.2018

Hellekelit hyydyttävät auton akkuja

akku hyytyi kesken ajon

Kolmenkymmenen asteen helle on autolle yhtä kuormittavaa kuin kolmenkymmenen asteen pakkanen. Usein kuvitellaan, että auton starttiakku joutuu tiukoille vain kovilla talvipakkasilla. Talveakin kohtalokkaampi voi varsinkin vanhalle akulle kuitenkin olla pitkäkestoinen helle. Hyväkuntoinen ja ladattu akku sen sijaan selviää lähes säässä kuin säässä.

Kuumuus ”tappaa” akun. Pakkanenkaan ei tapa, vaikka akun teho häviää. Kun akku kuumenee yli 43 asteen, niin silloin siinä alkaa tapahtua muutoksia, joita ei saa elvytettyä. Kylmyydessä hävinnyt teho saadaan vielä usein miten korjattua kunnollisella akkulaturilla.

Autoissa on nykyään yhä enemmän elektroniikkaa, ja samalla ne ovat entistä riippuvaisempia akustaan. Sen on pystyttävä toimimaan täydellä teholla kaikissa tilanteissa ja tarjoamaan luotettavasti virtaa kaikille elektroniikkalaitteille.

Pitkä hellejakso siis saattaa saada huonokuntoisen akun ylilämpenemään ja akku hiljalleen hiipuu, kunnes lopulta lakkaa antamasta virtaa. Yli viisivuotias akku alkaa olla jo toiminnan kannalta riski. Kuumalla säällä akku ei ilmoita ennakkoon ongelmista vaan se voi simahtaa kesken ajon.

Akun vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, jotta auto saa oikeantyyppisen akun ja järjestelmät tulevat tarvittaessa testerillä päivitettyä. Tervetuloa asiantuntevaan Autofit-korjaamoon – me palvelemme myös akkuasioissa!